Yerin Ruhu ve Mimarinin İnşası
İstanbul Modern’in yeni müze binasının tasarım hikâyesi, “Renzo Piano: Yerin Ruhu” adlı sergide, yapım süreci ise “Mimarinin İnşası”nda görülebilir.
“Renzo Piano: Yerin Ruhu” başlıklı sergi, müzenin ücretsiz olarak erişilebilen zemin katında, kütüphanenin girişinde yer alıyor. Sergide, Renzo Piano’nun kurucusu olduğu Renzo Piano Building Workshop (RPBW) tarafından tasarlanan İstanbul Modern’in yeni müze binasının hikâyesi gözler önüne seriliyor. Türkiye’nin ilk modern ve çağdaş sanat müzesinin 2004 yılında kapılarını açtığı konumda inşa edilen yeni binasının mimarisine odaklanan sergi, VitrA sponsorluğunda gerçekleşiyor
“Yerin Ruhu” başlığı, Piano’nun tasarladığı yapıların bulunduğu şehirlerdeki fiziki olmayan değerlere önem verme vizyonuna atıfta buluyor. Piano’nun İstanbul’a özgü ışık ve Boğaz’ın yansımalarından esinlenerek tasarladığı yeni müze binası ve yapının bileşenleri sergide ayrıntılarıyla ele alınıyor. Ümit Mesci’nin küratörlüğünü üstlendiği sergide, Renzo Piano’nun kariyeri boyunca dünyanın farklı yerlerindeki müze ve kültür-sanat kurumları için geliştirdiği projeler ve İstanbul Modern’in kuruluşundan günümüze geçirdiği dönüşümler de izleyiciye sunuluyor.
Cemal Emden fotoğraflarıyla inşa süreci
Günümüzün önemli mimari fotoğrafçılarından Cemal Emden’in çalışmaları ise “Mimarinin İnşası: İstanbul Modern’in Yeni Müze Binası” adlı sergide bir araya geliyor.
Binanın inşaatını üstlenen Yapı Merkezi’nin sponsorluğunda gerçekleşen sergi, Emden’in Aralık 2020’den itibaren binanın yapım aşamalarını farklı ışık ve mevsimlerde kayıt altına alan fotoğraflarına yer veriyor. Demet Yıldız Dinçer’in küratörlüğünde, İstanbul Modern’in yeni binasının mimari bileşenlerine, malzemenin ve insan emeğinin yapıya dönüşümüne odaklanan sergi, Mimari, Boşluğun Sınırlandırılması, Mimarinin İnşası ve Çalışanlar olmak üzere dört bölümden oluşuyor. Sergi, yapılı çevre, mimari ve inşa kavramlarını yakından incelerken, aynı zamanda izleyicileri mimari ve fotoğraf ilişkisi üzerine düşünmeye davet ediyor.