Etkili Manzara Fotoğrafları Çekmek.
Şehir, Doğa, kırsal manzara çekimleri, fotoğrafçılığın en önemli alanlarındandır.
Peki güzel ve etkileyici fotoğraflar için nelere dikkat etmeliyiz. Sizler için aşağıda özetlemeye çalışacağım.
Yazı ve Fotoğraflar: Yüksel Altun
IŞIK
Manzara fotoğrafında en önemli unsur ışıktır. Bu nedenle de doğru zamanda doğru yerde olmak son derece önemlidir. Çekim yaptığımız mevsim, güneşin doğuş ve batış saatleri, düşen ışığın yansıması fotoğrafta farklı bir etki yapacaktır. Fotoğraflarımızı etkileyen keskin güneş ışınlarının en yumaşak ve etkisiz olduğu zaman bu saatlerdir. Bu saatlere Altın saatlerde diyoruz. Doğru zamanda, dediğimiz de doğru saat olduğu gibi doğru mevsimde doğru yerde olmamız demektir. Kar manzarası olan yere kışın gitmek, baharda karların eridiği dönemde şelale fotoğrafı çekmek, sonbahar da renk cümbüşünün yaşandığı yedigöllerde fotoğraf çekmek gibi..
NET ALAN
Manzara fotoğrafında her noktanın net olmasını amaçladığımız için DİYAFRAM kısık olmalıdır. Keskinlik için F8 -13 aralığında idealdir. En iyi alan derinliği için netleme mesafesi, hiperfokal mesafeye dikkat edilmelidir.
ISO KULLANIMI
Film zamanı manzara ve doğa fotoğraflarında 50 ASA Velvia film kullanırdık. Manzara fotoğraflarında ISO ne kadar düşük olursa o kadar keskin iyi sonuç alırız. ISO 50-200 arası en iyi sonucu verir. Bu nedenle manzara fotoğrafı tripotsuz çekilmez. Çünkü kısık diyafram ve düşük iso, perde süresini uzatır ve en ufak titreşim netliği, keskinliği etkiler.
OBJEKTİF
Manzara fotoğraflarında, uygun lens kullanımı önemlidir. Genelde geniş açı ve detaylar için tele objektif kullanılır. Lensin cam kalitesi keskinliği etkiler. Daha keskin görüntüler için prime denilen sabit lensler tercih edilebilir.
FİLTRE KULLANIMI
Manzara fotoğrafçılığı için olmazsa olmaz ekipmanlar filtrelerdir. Kara ve gökyüzü arasındaki pozlama farkını dengelemek ve daha doygun renkler elde etmek için filtre kullanmamız gerekecektir.
UV-Ultra Viole, Polarize ve ND (neutral density) filtreler manzara çekimlerinde en çok kullanılanlarıdır.
UV filtre ultra viole ışınları filtrelemek için kullanılır. Özellikle karlı ve yüksek alanlarda UV fazladır ve fotoğrafta hafif bir mavilik oluşur.
POLarize filtre, renk doygunluğu canlılığı için ve yansımaları kontrol etmek için kullanılır.
ND filtre ışığı azaltmak, sarımsı sıcak bir efekt oluşturmak ve uzun pozlama yapmak için kullanılır. Filtrenin stop değeri, istediğiniz etkiye göre 1-10 stop arası değişir. Işığı hafif azaltmak için 3-4 stop, uzun pozlama deneysel çalışmalar için 8-10 stop uygun olur.
PERSPEKTİF
Perspektif, iki boyutlu yüzeye üç boyutlu görsel etki kazandırmak için nesnenin ve mekanın görünümünün belirli açılardan yansıtılması demektir. Nesneler ve Mekan farklı bakış açılarından değişik görünüm şekilleri oluşturabilirler, en basit ifade ile nesneler uzaklaştıkça görünüşleri gerçek görünüşlerinden farklılaşarak küçülür,
Perspektif, nesnenin gözlemciye göre olan pozisyonunun ve uzaklığının etkileri esas alınır. Fotoğrafa derinlik hissi kazandırılır. Çekim açısı persfektif oluşturacak şekilde ayarlanmaya çalışılır.
ALAN DERİNLİĞİ
“Fotoğrafta Alan derinliği” (DoF – Dept of Field)) kelimesini duymuş olmalısınız. Fotoğrafta Alan Derinliği için temel bir tanım yapacak olursak: bir fotoğrafta odak noktasının önünde ve arkasında görünen, kabul edilebilir netlik bölgesidir.
Fotoğraflarımızda alan derinliğini etkileyecek üç ana faktör mevcuttur:
- Diyafram değeri (açıklığı, f-stop), Manzara fotoğrafçılığında sahnenizin çoğunu net olarak çekmek önemlidir. Geniş açılı bir lens ve kısık bir diyafram değeri kullanarak sahnenizi odakta tutmak için alan derinliğinizi en üst düzeye çıkarabilirsiniz.
- Öznenin kameraya olan uzaklığı
- Kullandığımızın objektifin odak uzaklığıdır. Odak uzaklığı uzaktaki bir nesnenin görüntüsünü yaklaştırma yani büyütme yeteneğini ifade eder. Görüntüyü oluşturan parçalarından hangisinin öne çıkarılacağını bilmek ve hangilerine odaklanılacağını bilmek iyi sonuç için gereklidir.
Alan derinliği sahnedeki her şeyin odaklanmasını sağlamak için ayarlanabilir mi?
Evet, hiperfokal odak uzaklığını kullanarak bunu sağlayabilirsiniz. Hiperfokal mesafeye odaklandığınızda alan derinliğiniz netlediğiniz alan ile aranızda kalan mesafenini yarısından sonsuzluğa kadar uzanır.
Hiperfokal mesafenizi bulmak için bir DOF uygulaması kullanmanızı tavsiye ederim.
Eğer böyle bir imkanınız yoksa en iyi kural sahneyi üç parçaya bölmek ve size en yakın olan 3’te 1’lik alana odaklamaktır. Geniş açılı bir objektifle yaklaşık F11 veya daha kısık bir diyafram kullanmak alan derinliğini en üst düzeye çıkaracaktır.
KOMPOZİSYON
Etkili ve yaratıcı manzara fotoğrafları için, kompozisyon kurallarına uygunluk fotoğrafınızı öne çıkaracaktır.
- 1/3 kuralı fotoğraf karesini yatay ve dikey olarak 3 eşit parçaya bölen hayali çizgiler çizerseniz ve bu çizgilerin kesiştiği noktaya asıl çekmek istediğiniz objeyi yerleştirirseniz daha etkileyici fotoğraf çekersiniz demektir.
- Sadelik fotoğrafta yansıtılan konunun arka planının boş, yalın olması anlamına gelir.
- Çerçeveye alma, fotoğraftaki özneyi daha da anlamlandırmak için çevredeki öğeleri kullanarak bir çerçeve yaratma anlamına gelir. Uzaktaki bir binayı bulunduğunuz odanın penceresini de kadraja alarak çekmek veya manzara çekerken bir köşede ağaç dalları ve gövdesi bulundurmak çerçeve kullanmaya girer. Ama bunu yaparken odağın istediğiniz yerde (çerçevede veya öznede) olmasına dikkat ediyoruz.
- Doku herhangi bir fotoğrafa oldukça değişik bir hava katabilir. İnsanlar fotoğrafta bir doku gördüklerinde dokunun nasıl bir şey olduğunu düşünür, dokunduklarında nasıl bir his uyandıracağını düşünürler. Kaya, duvar, yüzey, birisinin elleri veya yaprakları çekerken mutlaka dokuyu göstermeye çalışın.
- Renkler fotoğrafa duygu yükleyen elementtir. Uyumlu ve zıt renkler etkili sonuçlar oluşturacaktır.
- İlerleyen, Sürekli Çizgiler: Benzer bir şekilde, gözlerimiz çizgileri de doğal olarak izler. Fotoğrafın kompozisyonunu ayarlarken bu noktalara dikkat etmek izleyiciyi fotoğrafın içine çekebilir ve onda fotoğraf ile ilgileri duyguları aktarmakta çok daha yardımcı olur.
- Simetri ve Desenler: Çevremiz hem doğal hem de insan yapımı simetri ve desenler ile çevrilidir. Özellikle hiç beklemediğimiz biz anda çok göz alıcı kompozisyonlar yapmamızı sağlayabilirler. Simetriyi ve desenleri kullanmanın bir başka dikkat çekici yolu ise; simetriyi ya da deseni bir şekilde bozmak, bozulan noktaya veya bu gerginliğe, sahneye bir odak noktası, nesne koymaktır.
- Bakış Açısı: Öznenizi çekmeden önce, zamanınız varsa zamanınızı ayarlayın ve hangi açıdan fotoğrafınızı çekeceğinizi düşünün. Fotoğrafı çektiğiniz bakış açısının fotoğrafa inanılmaz bir katkısı vardır. Fotoğrafı yukarı, yüksek bir bakış açısıyla veyahut yer seviyesindeki, belki de çok uzaktan yakaladığınız bakış açıları fotoğraf için ilgi çekmeye yeter.
- Arka plan –Alan derinliği: Fotoğrafınızı çekerken arka planda neler olduğuna dikkat etmelisiniz. Arka plandan geçen bir insan, portre fotoğrafınızı bozabilir, dikkat etmediğiniz bir çöp bütün dikkatin yere toplanmasına yol açabilir. Bu yüzden fotoğraf çekerken arkaplan’a özellikle dikkat etmenizi tavsiye ederim. Arkaplanı düzeltmek için eğer imkanınız varsa hemen harekete geçebilir yada insanların, arabaların vs dikkat dağıtan odakların geçip gitmesini bekleyebilirsiniz.
- Deneysel Başka insanların göremediği ama sizin bir şeyler anlatabileceğini düşündüğünüz nesneyi, açıyı, olayı bin bir türlü şekilde çekebilir ve içinden istediğinizi saklayabilirsiniz. Bu maddenin en kötü yanı muhtemelen hangi fotoğrafın
Aynı zamanda bir ya da birden fazla kuralı aynı fotoğrafta kullanmanız sizin fotoğrafçılıkta ustalığınıza da işaret eder. Bunları denemeyi unutmayın.