Bir Kare Bir Teknik
Mimari fotoğraf çekimlerinde, perspektif ve perspektife bağlı olarak özellikle yatay mimari özelliklerin kontrolü, estetik yerleşimi ve kompozisyon, yapının amacına uygun ve doğru gösterebilmesi çok önemlidir.
Mimari fotoğraf, mimari yapıları, binaları estetik ve amacına uygun olarak göstermede kullanılan fotoğrafçılık tekniklerini içerir. Mimari fotoğraf iki ana kategoriye ayrılır: İç Mekan ve Dış mekan fotoğrafları. Teknik olarak birbirine benzer yönler içeren bu iki mimari fotoğraf tekniği, ekipman kullanımı, teknikler ve ışık açısından farklılık gösterir. Dış mekan çekimlerinde, güneşli bir hava, yanal ışık ve dokunun ortaya çıkması, gece çekimi yapılıyorsa mavi saatler ve yapı aydınlatması önemlidir.
Bizim konumuz ise iç mekan çekimi. Örnek fotoğrafımız Edirne Eski Cami’de çekildi. İç mekan çekimlerinde; mekan ışığı, ışık aralığı, grafik özellikleri ve etkileyici bir kadraj önemlidir. Aşağıdaki fotoğraf, ışık aralığı ve kadraj kontrol edilerek, grafik özellikler ön plana çıkarılmıştır.
Bu fotoğraf nasıl çekildi? Nelere dikkat edildi? Hangi ekipman ve teknikler kullanıldı?
İç mekan fotoğraflarında genel olarak ışık aralığı (Dynamic Range) yüksektir. Bu nedenle açık ve koyu alanları dengelemek zordur. Bunu kontrol etmek amacıyla, poz aralıklı çekim ile -1, -2, 0, +1, +2 aralıklarda 5 fotoğraf çekilmiştir. Fotoğrafların altında poz değerleri yer alır.
Yazı ve Fotoğraflar: Yüksel ALTUN, AFIAP
Foto 1 “0”
Foto 2 “-2”
Foto 3 “-1”
Foto 4 “+1”
Foto 5 “+2”
Mekan ışığının yeterli olmaması nedeniyle, düşük enstantane çekimi yapılmıştır. Bu nedenle, tripod kullanılmıştır. Tripod kullanıldığı için, fotoğraf kalitesi için en düşük ISO değeri olan 100 seçilmiştir. Diyafram öncelikli olarak kısık diyafram olan F16 değeri sabitlenmiştir. Genel ışık ölçümü yapılmıştır.
Özellikle geniş iç mekan çekimlerinde, geniş açı kullanımı önemlidir. Fotoğrafta Nikon 12-24 mm geniş açı lens 12 mm kullanılmıştır.
RAW çekim yapılması da fotoğraf kalitesini artırır. Netleme manuel olarak sabitlenmiştir. Çekilen 5 fotoğrafın birebir aynı olması için, deklanşör kablosu ile çekim yapılmıştır.
Mimari çekimlerde, simetrik yaklaşım, orta eksende durmak, grafik değerleri ön plana çıkaracak etkileyici bir kadraj, fotoğrafın değerine pozitif etki yapar.
Fotoğrafın oluşumunda birinci aşama, yukarıdaki şekilde, doğru ve net fotoğrafa ulaşmaktır. Bu çok önemli, çünkü sorunlu bir fotoğraf ile istenilen sonuç alınamaz.
İkinci aşamada ise fotoğrafı doğru işlemek gerekir. Işık aralığı nedeniyle, Photoshop üzerinde bazı teknikler uygulamak gerekecektir. Photoshop’ta bu 5 fotoğrafı açıp, HDR ile birleştir seçeneğini kullanarak birleştiriyoruz. Daha önceki sayılarda yer alan düzenlemeleri, HDR işleme ekranı üzerinde yapıyoruz. Bu fotoğraf TIFF olarak saklanıyor.
TIFF olarak saklanan fotoğraf, Camera Raw işleme ekranında açılıp, ışık ve renk düzenlemesi tamamlanıyor. Sonrasında Photoshop çalışma alanına aktarıyoruz. Çalışma alanında, fotoğrafın lens ve doku düzeltmeleri yapılabilir. Fotoğraf geniş açıda çekildiği için, vinyet, dikey ve yatay eğrilikler oluşabilir. Bunların ilgili seçeneklerde düzeltilmesi gerekir.
Sonuç olarak, Edirne Eski Camii’de güzel ve etkileyici bir iç mekan fotoğraf için, yukarıda bahsedilen fotoğraf çekim teknikleri ve bilgisayar düzenlemeleri yapılmıştır. Oldukça emek harcanan bu süreçte, başarılı bir fotoğraf elde edilmiştir.
Edirne’ye gidişlerimizde mutlaka ziyaret edilen, Selimiye yanında biraz küçük kalan fakat duvarlarındaki yazılar ve iç mekan özellikleri ile fotoğrafçıların her zaman ilgisi çeken Edirne Eski Camii’ni mutlaka görün ve fotoğraflayın. Biliyorsunuz Ara Güler’in en sevilen fotoğraflarından biri burada çekilmiştir.
Işıklı ve sanat ile iç içe, güzel günler.